呕贸艂ta, niepozorna, w smaku raczej kontrowersyjna 馃槈 Jeden z g艂贸wnych sk艂adnik贸w przyprawy curry – nadaje jej 偶贸艂t膮 barw臋. KURKUMA! Przyprawa, kosmetyk i… wszechstronny lek.

Co w niej dobrego?


W kurkumie interesuje nas g艂贸wnie kurkumina i kurkuminoidy (jej aktywne sk艂adniki).

Przede wszystkim trzeba wspomnie膰 o przeciwnowotworowym dzia艂aniu kurkuminy – wielka sprawa!
Poza tym dzia艂a bakeriob贸jczo (genialna przy problemach z opryszczk膮),rozkurczowo i 偶贸艂ciotw贸rczo. Dobrze zrobi Twojej w膮trobie, pomo偶e w procesie trawiennym. Warto doda膰 j膮 do jad艂ospisu, kiedy zmagasz si臋 z insulinooporno艣ci膮.

Dla os贸b aktywnych fizycznie wa偶n膮 kwesti膮 jest jej dzia艂anie przeciwzapalne i antyoksydacyjne. Znaczy to tyle, 偶e ma zdolno艣膰 do unieszkodliwiania wolnych rodnik贸w, kt贸re powstaj膮 w trakcie trening贸w. Czy to dobrze? Nie dla ka偶dego. Je艣li jeste艣 sportowcem, wszelkie antyoksydanty w okresie potreningowym mog膮 pogarsza膰 Twoje wyniki sportowe i spowalnia膰 przyrost tkanki mi臋艣niowej. Dobrym czasem na korzystanie z dobrodziejstw kurkumy s膮 jednak okresy regeneracyjne.


呕eby odczu膰 dobroczynne dzia艂anie kurkumy, trzeba zwr贸ci膰 uwag臋 na:

– jej ilo艣膰 w diecie – 1,5 – 3 gram贸w dziennie

– biodost臋pno艣膰 – 偶eby zwi臋kszy膰 jej przyswajalno艣膰, spo偶ywaj j膮 w towarzystwie pieprzu, imbiru, z dodatkiem t艂uszczu, np. oleju kokosowego (kurkumina rozpuszcza si臋 w t艂uszczach) lub z kwercetyn膮 (藕r贸d艂a: kapary, bor贸wki, cebula)

– pochodzenie  – kiedy rozpu艣cisz proszek w wodzie, a na dnie szklanki zostanie osad, prawdopodobnie kupi艂e艣 “stuningowan膮” wersj臋 – unikaj!








0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz si臋 przy艂膮czy膰 do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola s膮 oznaczone *