Nawet jeśli nie odczuwasz żadnych dolegliwości zdrowotnych – raz w roku koniecznie powinieneś zrobić podstawowy przegląd swojego organizmu. 

JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO BADANIA?


– badanie rób na czczo! Rano możesz napić się wody

– najlepiej, gdyby Twój ostatni posiłek był 12 godzin przed pobraniem krwi

– na kolację najlepiej spożyj same warzywa

– jeśli jest to możliwe, nie przyjmuj żadnych leków przed badaniem krwi

– duży stres przed badaniem może mieć wpływ na wyniki, dlatego postaraj się je zaplanować na dzień, przed którym nie będziesz narażony na zbyt wiele emocji

zadbaj o wypoczynek przed badaniem. Jeśli zarwałeś noc, przesuń badanie na inny dzień

nie trenuj w dzień przed planowanym badaniem, lepiej wybierz się na spacer

– kobiety powinny wykonywać badania z dala od miesiączki (pomijając badania hormonów płciowych)



CO ZBADAĆ?


1. Morfologia krwi z rozmazem – pozwoli określić Twój ogólny stan zdrowia, wskaże niedokrwistość, infekcje, stan zapalny czy przetrenowanie. Rozmaz to szczegółowa ocena ilości i wyglądu komórek krwi.

2. OB, CRP – wskażą na stan zapalny organizmu.

3. Profil lipidowy – cholesterol całkowity, HDL, LDL, triglicerydy – tylko całość pozwala na ocenę kondycji gospodarki lipidowej organizmu. Zwłaszcza mężczyzn zachęcam do sprawdzania też poziomu homocysteiny we krwi (chemiczny związek z grupy aminokwasów) – właśnie jej poziom najlepiej wskazuje stopień ryzyka rozwoju miażdżycy, wystąpienia udaru mózgu, zawału.

4. Cukier i insulina na czczo – wskażą ewentualne zaburzenia gospodarki węglowodanowej.

5. Profil tarczycowy – TSH – hormon tyreotropowy wytwarzany przez przysadkę mózgową, który reguluje wydzielanie hormonów tarczycy. Kiedy wynik wskazuje na jakiekolwiek odchylenia, trzeba sprawdzić poziom wolnej frakcji tyroksyny (ft4) i trójjodotyroniny (ft3) – ich stężenie we krwi wskaże, czy badany ma problem z nadczynną czy niedoczynną tarczycą. Warto, trzeba! też sprawdzić przeciwciała: aTPO, aTG – podwyższone wskazują na chorobę autoimmunologiczną.

6. Profil wątrobowy – Alat, Aspat, bilirubina, GGTP – absolutnie nigdy nie badaj się w trakcie czy też po po ciężkim cyklu treningowym! Wyniki wywindowane gwarantowane.

7. Profil nerkowy – kreatynina, kwas moczowy, mocznik, eGFR.

8. Witamina D3 – metabolit 25(OH) – wskaźnik przydatny przy doborze optymalnej dawki suplementu. Czemu zakładam suplementację? Bo wynik w normie to rzadkość.





2 komentarzy:
  1. Magda Suchan
    Magda Suchan says:

    Każde laboratorium ma inne normy – wartości referencyjne, dlatego trudno podać te "prawidłowe" – to raz, a dwa – normy, które funkcjonują, są często zawyżone (przykładowo tsh, homocysteina), bądź zaniżone (cholesterol), często też nie takie oczywiste (profil tarczycowy, lipidogram), dlatego odradzam samodzielną interpretację.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *